Zarządzenie Nr 2/2011 Wójta Gminy Smołdzino z dnia 17 stycznia 2011 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Urzędowi Gminy w Smołdzinie
Zarządzenie Nr 2/2011
Wójta Gminy Smołdzino
z dnia 17 stycznia 2011 r.
w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Urzędowi Gminy w Smołdzinie
Na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz. 1759; z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i poz. 146, Nr 40, poz. 230, Nr 106, poz. 675), zarządzam, co następuje:
§1. Nadaję regulamin organizacyjny Urzędowi Gminy w Smołdzinie w brzmieniu określonym w załączniku do zarządzenia.
§2. Traci moc Zarządzenie Nr 8/2004 Wójta Gminy Smołdzino z dnia 24 czerwca 2004 r.
w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy w Smołdzinie zmienione Zarządzeniem Nr 2/2005 Wójta Gminy Smołdzino z dnia 24 lutego 2005 r., Zarządzeniem Nr 26/2005 Wójta Gminy Smołdzino z dnia 29 grudnia 2005 r., Zarządzeniem Nr 2/2006 Wójta Gminy Smołdzino z dnia 17 stycznia 2006 r., Zarządzeniem Nr 4/2006 Wójta Gminy Smołdzino z dnia 01 marca 2006 r., Zarządzeniem Nr 13/2006 Wójta Gminy Smołdzino
z dnia 07 sierpnia 2006 r., Zarządzeniem Nr 16/2007 Wójta Gminy Smołdzino z dnia
11 grudnia 2007r., Zarządzeniem Nr 18/2008 Wójta Gminy Smołdzino z dnia 28 listopada
2008 r., Zarządzeniem Nr 7/A/2009 Wójta Gminy Smołdzino z dnia 01 kwietnia
2009 r., Zarządzeniem Nr 1/2010 Wójta Gminy Smołdzino z dnia 07 stycznia 2010 r.
§3. Wykonanie Zarządzenia powierzam Sekretarzowi Gminy.
§4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania i podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy w Smołdzinie.
Wójt Gminy Smołdzino
(-) Lidia Orłowska- Getler
Załącznik
do Zarządzenia Nr 2/2011
Wójta Gminy Smołdzino
z dnia 17 stycznia 2011 r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
URZĘDU GMINY W SMOŁDZINIE
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Regulamin organizacyjny Urzędu Gminy w Smołdzinie zwany dalej „Regulaminem” określa
organizację i zasady funkcjonowania Urzędu Gminy w Smołdzinie zwanego dalej „Urzędem”.
§ 2
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1) Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Smołdzino,
2) Radzie - należy przez to rozumieć Radę Gminy Smołdzino.
3) Wójcie, Z-cy Wójta, Sekretarzu, Skarbniku – należy przez to rozumieć odpowiednio: Wójta Gminy Smołdzino, Zastępcę Wójta Gminy Smołdzino, Sekretarza Gminy Smołdzino, Skarbnika Gminy Smołdzino.
§ 3
1. Urząd jest jednostką budżetową Gminy.
2. Urząd jest pracodawcą dla zatrudnionych w nim pracowników.
3. Siedzibą Urzędu jest miejscowość Smołdzino.
§ 4
Urząd realizuje zadania:
1) własne gminy, wynikające z obowiązujących przepisów,
2) zlecone z zakresu administracji rządowej, których wykonanie zlecono Gminie na mocy obowiązujących ustaw,
3) z zakresu administracji rządowej powierzone do wykonania na podstawie porozumień zawartych pomiędzy Wójtem a organami administracji rządowej.
4) z zakresu właściwości powiatu lub województwa na podstawie porozumień z tymi
jednostkami samorządu terytorialnego.
II. ORGANIZACJA URZĘDU
§ 5
1. W skład Urzędu wchodzą następujące Referaty, Zespoły i Samodzielne stanowiska pracy z oznaczeniem symboliki literowej komórek:
1) Referat Organizacyjny (OR):
a) stanowisko ds organizacyjnych i kadr,
b) stanowisko ds Biura Rady i BIP,
c) stanowisko ds promocji, turystyki - Pełnomocnik ds współpracy z organizacjami
pozarządowymi,
d) stanowisko ds organizacyjnych,
e) stanowisko ds kontroli,
f) stanowisko ds obsługi sekretariatu,
g) sprzątaczka,
2) Referat Finansów (FN):
a) stanowisko ds księgowości budżetowej,
b) stanowisko ds księgowości budżetowej i płac,
c) stanowisko ds wymiaru podatków i opłat,
d) stanowisko ds księgowości podatkowej,
e) stanowisko ds obsługi kasowej i księgowości budżetowej,
3) Referat Geodezji, Gospodarki Przestrzennej, Rolnictwa i Ochrony
Środowiska (GR):
a) Geodeta gminny,
b) stanowisko ds geodezji i gospodarki gruntami,
c) stanowisko ds budownictwa i planowania przestrzennego,
d) stanowisko ds rolnictwa i ochrony środowiska,
4) Zespół ds. Inwestycji, Rozwoju Lokalnego i Zamówień Publicznych (IZ):
a) stanowisko ds inwestycji,
b) stanowisko ds pozyskiwania funduszy zewnętrznych,
c) stanowisko ds zamówień publicznych,
5) Zespół Oświaty, Kultury,Sportu ,Ochrony Zdrowia i Spraw
Społecznych (OS):
a) stanowisko ds oświaty, kultury i sportu oraz ewidencji działalności gospodarczej,
b) stanowisko ds ochrony zdrowia i spraw społecznych- Pełnomocnik ds
rozwiązywania problemów alkoholowych,
6) Urząd Stanu Cywilnego(USC),
a) stanowisko ds ewidencji ludności i dowodów osobistych- Zastępca kierownika
USC,
7) Zespół Radców Prawnych (RP),
8) Samodzielne stanowisko do spraw obronnych i zarządzania kryzysowego (ZK),
9) Pion ochrony (PO):
a) Pełnomocnik ds informacji niejawnych,
b) Kierownik kancelarii tajnej,
10) Doradca (D).
2. Obsługa prawna może być świadczona na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej.
3. Obsługa z zakresu BHP i p.poż może być świadczona na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej.
4. Obsługa informatyczna świadczona jest na zasadach określonych w ust. 3.
5. Strukturę organizacyjną Urzędu stanowi załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
2. Nadzór nad komórkami organizacyjnymi wymienionymi w ust. 1 sprawują:
1)Wójt – „W” – nad:
a) Zespołem ds Inwestycji, Rozwoju Lokalnego i Zamówień Publicznych (IZ):
b) Urzędem Stanu Cywilnego(USC),
c) Zespołem Radców Prawnych (RP),,
e) Pionem ochrony (PO):
f) Doradcą (D)
2) Zastępca Wójta– „W I” – nad:
a) Referatem Geodezji, Gospodarki Przestrzennej, Rolnictwa i Ochrony
Środowiska (GR),
b) Zespołem Oświaty, Kultury, Sportu, Ochrony Zdrowia i Spraw Społecznych
(OS),
c) Samodzielnym stanowiskiem do spraw obronnych i zarządzania kryzysowego (ZK),
3) Sekretarz – „S” – nad:
a) Referatem Organizacyjnym(OR),
4) Skarbnik – „SK” – nad:
a) Referatem Finansów (FN).
§ 6
1. Wewnątrz referatów nie tworzy się komórek organizacyjnych, lecz wyłącznie stanowiska pracy.
2. Podziału zadań pomiędzy referaty dokonuje Wójt.
§ 7
1. Pracą Referatów, Zespołów kierują kierownicy Referatów lub osoby wskazane przez Wójta.
2. Kierownik Referatu lub osoba wskazana przez Wójta organizuje pracę Referatu, Zespołu, określa zakres czynności dla podległych pracowników oraz kontroluje wykonanie zadań realizowanych przez poszczególnych pracowników.
III. ZASADY FUNKCJONOWANIA URZĘDU
§ 8
Urząd działa według następujących zasad:
1) praworządności,
2) służebności wobec obywateli,
3) racjonalnego gospodarowania mieniem publicznym,
4) jednoosobowego kierownictwa,
5) planowania pracy,
6) kontroli wewnętrznej,
7) podziału zadań pomiędzy kierownictwo Urzędu i poszczególne stanowiska pracy,
8) wzajemnej współpracy.
§ 9
Pracownicy Urzędu w wykonywaniu swoich obowiązków i zadań Urzędu działają na podstawie prawa i obowiązani są do ścisłego jego przestrzegania służąc Gminie i Państwu.
§ 10
1. Gospodarowanie środkami rzeczowymi odbywa się w sposób racjonalny, celowy
i oszczędny z uwzględnieniem zasady szczególnej staranności w zarządzaniu mieniem
komunalnym.
2. Zakupy i inwestycje dokonywane są zgodnie z regulaminem udzielania zamówień na roboty budowlane, usługi i dostawy, których wartość nie przekracza kwoty 14.000 euro oraz przy zastosowaniu ustawy o zamówieniach publicznych.
§ 11
1. Urzędem kieruje Wójt przy pomocy Zastępcy Wójta, Sekretarza, Skarbnika, którzy ponoszą odpowiedzialność przed Wójtem za realizację swoich zadań.
2. Pracownicy wykonują swoje obowiązki w sposób zapewniający optymalną realizację zadań i ponoszą za to odpowiedzialność przed Wójtem.
3. Wójt jest bezpośrednim przełożonym podległych pracowników i sprawuje nadzór nad nimi osobiście oraz poprzez Zastępcę Wójta, Sekretarza, Skarbnika.
4. Wójt może powierzyć obowiązki Kierownika Referatu pracownikowi zatrudnionemu w danym Referacie.
5. Kierownicy poszczególnych referatów kierują i zarządzają nimi w sposób zapewniający optymalną realizację zadań referatów i ponoszą za to odpowiedzialność przed Wójtem.
6. Kierownicy poszczególnych referatów są bezpośrednimi przełożonymi podległych im pracowników i sprawują nad nimi nadzór.
7. Wójt może powierzyć obowiązki Zastępcy Skarbnika pracownikowi zatrudnionemu w Referacie Finansów.
§ 12
1. W Urzędzie działa kontrola zarządcza, której celem jest zapewnienie prawidłowości wykonywania obowiązków przez poszczególnych pracowników Urzędu oraz przez dyrektorów i kierowników jednostek organizacyjnych Gminy.
2. Szczegółowe zasady kontroli zarządczej w Urzędzie i jednostkach organizacyjnych Gminy określa Wójt w drodze odrębnego zarządzenia.
§ 13
Pracownicy Urzędu:
1) realizują zadania wynikające z przepisów prawa i Regulaminu w zakresie ich właściwości rzeczowej,
2) są zobowiązani do współdziałania między sobą w szczególności w zakresie informacji i wzajemnych konsultacji przy zachowaniu wymagań określonych w ustawie:
a) o ochronie danych osobowych,
b) ochronie informacji niejawnych,
c) dostępie do informacji publicznej.
IV. ZAKRESY ZADAŃ WÓJTA, ZASTĘPCY WÓJTA,
SEKRETARZA I SKARBNIKA
§ 14
Do zakresu zadań Wójta należy:
1) reprezentowanie Urzędu na zewnątrz,
2) podejmowanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy i wyznaczanie innych osób do podejmowania tych czynności,
3) wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego wobec wszystkich pracowników
Urzędu,
4) zapewnianie przestrzegania prawa przez wszystkich pracowników Urzędu,
5) okresowe zwoływanie narad z udziałem pracowników Urzędu i kierowników jednostek
organizacyjnych w celu uzgadniania ich współdziałania i realizacji zadań,
6) rozstrzyganie sporów pomiędzy poszczególnymi stanowiskami pracy w Urzędzie,
w szczególności dotyczącymi podziału zadań,
7) udzielanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych, o ile Statut Gminy nie
stanowi inaczej,
8) czuwanie nad tokiem i terminowością wykonywania zadań Urzędu,
9) upoważnianie pracowników Urzędu do wydawania w swoim imieniu decyzji
administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,
10) przyjmowanie oświadczeń o stanie majątkowym od kierowników jednostek
organizacyjnych oraz pracowników samorządowych upoważnionych przez Wójta do
wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych,
11) przedkładanie uchwał Rady Wojewodzie i Regionalnej Izbie Obrachunkowej,
12) reprezentowanie Gminy przed sądami i organami administracji,
13) wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla Wójta przez przepisy prawa,
Regulamin oraz uchwały Rady.
§ 15
1. Zastępca Wójta podejmuje czynności kierownika Urzędu pod nieobecność Wójta lub
wynikającej z innych przyczyn niemożności pełnienia obowiązków przez Wójta.
2. Zastępca Wójta kieruje pracą Referatu Geodezji, Gospodarki Przestrzennej, Rolnictwa i
Ochrony Środowiska, Zespołu Oświaty, Kultury, Sportu, Ochrony Zdrowia i Spraw
Społecznych , Samodzielnego stanowiska ds obronnych i zarządzania kryzysowego oraz
wykonuje inne zadania na polecenie lub z upoważnienia Wójta.
§ 16
Do zadań Sekretarza należy wykonywanie funkcji kierownika administracyjnego Urzędu oraz zapewnienie sprawnego funkcjonowania Urzędu i w tym zakresie:
1) kieruje pracą Referatu Organizacyjnego,
2) nadzoruje prace nad opracowywaniem zakresów czynności dla pracowników Urzędu,
3) pełni nadzór nad organizacją pracy w Urzędzie oraz prowadzeniem spraw związanych z doskonaleniem kadr,
4) informuje Wójta o konieczności dokonania zmian personalnych,
5) przedkłada Wójtowi propozycje dotyczące usprawnienia pracy w Urzędzie,
6) nadzoruje czas pracy pracowników Urzędu,
7) nadzoruje prace nad przygotowaniem projektów uchwał Rady i zarządzeń Wójta,
8) współpracuje z Radą Gminy i sprawuje nadzór nad przygotowaniem materiałów pod obrady Rady oraz dokumentowaniem prac Rady Gminy i Komisji,
9) koordynuje prace nad opracowaniem projektów Statutu Gminy, Regulaminu Organizacyjnego Gminy i innych dokumentów wynikających z przepisów prawa,
10) utrzymuje bieżące kontakty z przedstawicielami środków masowego przekazu,
11) organizuje współpracę Gminy w kraju i zagranicą,
12) współpracuje z sołectwami i zapewnia udział przedstawiciela gminy na zebraniu
wiejskim,
13) koordynuje i nadzoruje prowadzenie spraw związanych z wyborami i spisami,
14) przyjmuje ustne oświadczenie woli spadkodawcy,
15) koordynuje prace remontowe w Urzędzie i zakup wyposażenia,
16) wykonuje inne zadania na polecenie lub z upoważnienia Wójta,
17) wykonuje czynności Wójta w razie jednoczesnej nieobecności Wójta i Zastępcy
Wójta.
§ 17
Do zadań Skarbnika należy:
1) kierowanie pracą Referatu Finansów,
2) wykonywanie określonych przepisami prawa obowiązków w zakresie rachunkowości,
3) nadzorowanie i kontrola realizacji budżetu Gminy,
4) dokonywanie analiz budżetu i na bieżąco informowanie Wójta o jego realizacji,
5) współdziałanie w opracowywaniu budżetu,
6) współdziałanie w sporządzaniu sprawozdawczości budżetowej,
7) kontrasygnowanie czynności prawnych mających wpływ na powstanie
zobowiązań pieniężnych i udzielanie upoważnień innym osobom do dokonywania
kontrasygnaty,
8) kontrolowanie działalności finansowej jednostek organizacyjnych Gminy,
9) przygotowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez Wójta
w zakresie finansów,
10) wykonywanie innych zadań przewidzianych przepisami prawa oraz zadań
wynikających z poleceń lub upoważnień Wójta.
V. PODZIAŁ ZADAŃ POMIĘDZY REFERATAMI, ZESPOŁAMI
I STANOWISKAMI PRACY
§ 18
1. Referatami kierują osoby z kierownictwa: Zastępca Wójta, Sekretarz, Skarbnik oraz Kierownicy Referatów.
2. Zespołami kierują pracownicy wskazani przez Wójta w ramach dodatkowych zadań.
3. Kierujący Referatami i Zespołami zobowiązani są w szczególności do:
1) inicjowania przygotowywania projektów uchwał Rady oraz zarządzeń Wójta w
zakresie działania Referatu lub Zespołu,
2) przygotowywania odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych, wnioski komisji
Rady i radnych, wnioski i postulaty mieszkańców,
3) realizowania uchwał Rady i zarządzeń Wójta w zakresie działania Referatu,
Zespołu oraz składania informacji o ich wykonaniu,
4) przygotowywania projektów umów zawieranych z innymi podmiotami,
5) rzetelnego, terminowego i zgodnego z obowiązującymi przepisami oraz
uzgodnionego z przełożonymi służbowymi opracowywania aktów prawnych
i innych materiałów przedkładanych Radzie i Wójtowi,
6) załatwiania skarg i wniosków oraz przygotowywania projektów odpowiedzi,
7) opracowywania przydziałów czynności i ich zmian dla podległych
pracowników i przedkładania ich do akceptacji Wójtowi oraz wręczania
pracownikom,
8) stosowania instrukcji kancelaryjnej,
9) zaznajamiania się i wdrażania obowiązujących przepisów prawnych w pracy
podległego Referatu, Zespołu,
10) dokonywania okresowych ocen kwalifikacyjnych podległych pracowników.
2. Do wspólnych zadań Referatów, Zespołów i Samodzielnych stanowisk pracy należy
przygotowywanie projektów uchwał, materiałów, sprawozdań i analiz oraz
podejmowanie czynności organizatorskich na potrzeby organów Gminy, a w
szczególności:
1) prowadzenie postępowania administracyjnego i przygotowywanie materiałów oraz
projektów decyzji administracyjnych, a także wykonywanie zadań wynikających
z przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
2) pomoc Radzie, właściwym rzeczowo komisjom Rady i jednostkom organizacyjnym
Gminy w wykonywaniu ich zadań,
3) współdziałanie ze Skarbnikiem przy opracowywaniu materiałów niezbędnych do
przygotowania sprawozdań, ocen, analiz i bieżących informacji o realizacji zadań,
4) współdziałanie w opracowywaniu zamierzeń rozwojowych gminy,
5) współdziałanie z Referatem Organizacyjnym w zakresie opracowywania
materiałów promocyjnych gminy,
6) wykonywanie zadań wynikających z ustawy o zamówieniach publicznych,
7) przechowywanie akt,
8) stosowanie obowiązującej instrukcji kancelaryjnej oraz jednolitego rzeczowego
wykazu akt,
9) stosowanie zasad dotyczących wewnętrznego obiegu akt,
10) terminowe załatwianie skarg, wniosków wpływających do Urzędu,
11) usprawnianie własnej organizacji, metod i form pracy,
12) przygotowywanie projektów uchwał i zarządzeń,
13) przygotowywanie i zamieszczanie informacji w Biuletynie Informacji Publicznej
oraz na stronie internetowej Gminy,
14) przestrzeganie zasad ochrony informacji niejawnych, bezpieczeństwa systemów
informatycznych, oraz przepisów o ochronie danych osobowych,
15) realizacja zadań z zakresu obrony cywilnej, zarządzania kryzysowego i spraw
obronnych,
16) wykonywanie zadań przekazanych do realizacji przez Wójta.
§ 19
Referat Organizacyjny
Do zakresu działania Referatu Organizacyjnego należy:
1. Zapewnienie obsługi organizacyjnej oraz kancelaryjno-technicznej Wójtowi oraz
Zastępcy Wójta, a w szczególności:
1) przyjmowanie, wysyłanie i rozdzielanie korespondencji na zewnątrz i wewnątrz
Urzędu,
2) prowadzenie ewidencji korespondencji,
3) prowadzenie centralnego rejestru skarg i wniosków wpływających do Urzędu oraz
przekazywanie ich do załatwienia według właściwości,
4) przyjmowanie interesantów zgłaszających skargi i wnioski oraz organizowanie ich
kontaktów z Wójtem bądź kierowanie ich do właściwych Referatów lub stanowisk
pracy,
5) przygotowywanie pomieszczeń, obsługa spotkań i zebrań organizowanych przez
Wójta,
6) prenumerata czasopism, dzienników urzędowych oraz fachowej literatury,
7) prowadzenie archiwum zakładowego,
8) zaopatrywanie Urzędu w materiały biurowe, kancelaryjne oraz pieczęcie,
9) prowadzenie magazynu materiałów biurowych i kancelaryjnych,
10)prowadzenie gospodarki drukami i formularzami,
11)okresowe kontrole ewidencji materiałów i obiegu dokumentów,
12) prowadzenie rejestru oraz archiwizacja Zarządzeń Wójta.
2. Zapewnienie obsługi administracyjnej Rady, jej Komisji, a w szczególności:
1) podejmowanie czynności organizacyjnych związanych z prowadzeniem sesji,
posiedzeń, spotkań Rady i jej Komisji,
2) protokołowanie sesji, posiedzeń i spotkań,
3) prowadzenie rejestru uchwał Rady i jej Komisji,
4) prowadzenie rejestru wniosków, zapytań i interpelacji składanych przez radnych,
5) przekazywanie korespondencji do i od Rady, jej Komisji oraz poszczególnych
radnych,
6) organizowanie szkoleń radnych i członków Komisji.
3. Prowadzenie spraw osobowych pracowników, a w szczególności:
1) prowadzenie dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt
osobowych pracowników Urzędu oraz kierowników gminnych jednostek
organizacyjnych,
2) organizowanie szkolenia i doskonalenia zawodowego pracowników,
3) prowadzenie ewidencji urlopów wypoczynkowych oraz planów urlopów,
4) prowadzenie działalności socjalnej Urzędu jako pracodawcy,
5) przygotowywanie i wydawanie świadectw pracy,
6) prowadzenie ewidencji czasu pracy,
7) prowadzenie spraw związanych z zatrudnianiem kierowników gminnych jednostek
organizacyjnych,
8) opracowywanie projektów zakresów czynności dla poszczególnych stanowisk pracy.
4. Prowadzenie spraw związanych z promocją Gminy:
1) przygotowywanie projektów folderów i innych materiałów promocyjnych Gminy
i nadzór nad ich właściwym wykonaniem,
2) składanie propozycji Wójtowi dotyczących udziału w wystawach i targach krajowych
i zagranicznych oraz kompletowanie i przygotowywanie materiałów prezentujących
gminę,
3) koordynacja działań związanych z rozwojem turystyki i kultury, organizowaniem imprez
gminnych,
4) współpraca z organizacjami turystycznymi,
5) organizacja współpracy partnerskiej pomiędzy Gminą a gminami w kraju i zagranicą,
6) bieżąca aktualizacja portalu promocyjnej strony internetowej Urzędu,
7) utrzymywanie bieżących kontaktów z przedstawicielami środków masowego
przekazu,w tym organizowanie konferencji prasowych,
8) wyszukiwanie partnerów do współpracy,
9) współpraca i utrzymywanie kontaktów z organizacjami pozarządowymi.
5. Prowadzenie kontroli w Urzędzie, jednostkach organizacyjnych Gminy oraz innych
kontroli na zlecenie Wójta i Rady.
6. Prowadzenie archiwum Urzędu.
7. Współpraca przy organizacji wyborów sołtysów oraz prowadzenie spraw związanych z
funduszami sołeckimi.
8. Opracowywanie projektów Statutu i Regulaminu Gminy oraz ich zmian.
9. Koordynacja i organizacja spraw związanych z wyborami ławników.
10. Prowadzenie spraw związanych z referendum gminnym.
11. Przyjmowanie pism sądowych i wywieszanie ogłoszeń o ustanowieniu kuratora dla
strony, której miejsce pobytu nie jest znane.
12. Prowadzenie kancelarii tajnej.
13. Przyjmowanie obwieszczeń.
14. Prowadzenie i udostępnianie obywatelom zbioru przepisów prawnych.
15. Koordynacja zadań w zakresie BHP i ppoż.
16. Utrzymanie czystości na terenie Urzędu.
§ 20
Referat Finansów
Do zakresu działania Referatu Finansów należy w szczególności:
1) opracowywanie projektu uchwały budżetowej i sprawozdań z wykonania budżetu,
2) prowadzenie ksiąg rachunkowych,
3) windykacja należności majątkowych Gminy,
4) przygotowywanie materiałów niezbędnych do wykonania obowiązków z zakresu sprawozdawczości,
5) prowadzenie ewidencji mienia komunalnego Gminy,
6) prowadzenie rachunkowości podatków i opłat lokalnych,
7) obsługa kredytów bankowych i pożyczek z funduszy pozabudżetowych,
8) obsługa finansowa programów współfinansowanych ze środków zewnętrznych,
9) prowadzenie spraw związanych z dokonywaniem wymiaru podatków i opłat lokalnych oraz opłaty skarbowej,
10) prowadzenie spraw związanych z ulgami, odroczeniami i umorzeniami w zakresie podatków i opłat lokalnych oraz opłaty skarbowej,
11) kontrola podatkowa w zakresie określonym odrębnymi przepisami,
12) prowadzenie spraw w zakresie należności podatkowych, dla których organem podatkowym są urzędy skarbowe, a które stanowią dochody podatkowe budżetu gminy,
13) planowanie i realizacja wydatków osobowych Urzędu,
14) windykacja należności pieniężnych,
15) współpraca z RIO, ZUS,US,
16) współpraca z dysponentami budżetu w zakresie uruchamiania środków finansowych,
17) rozliczanie VAT, prowadzenie spraw płac i ZUS pracowników Urzędu,
18) zapewnienie obsługi finansowo księgowej i kasowej Urzędu,
19) rozliczanie inwentaryzacji oraz dokonywanie umorzeń środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych,
20) sporządzanie analiz, informacji i sprawozdań dla potrzeb Wójta, Rady i jej Komisji.
§ 21
Referat Geodezji, Budownictwa, Gospodarki Przestrzennej,
Rolnictwa i Ochrony Środowiska
Do zadań Referatu Geodezji, Budownictwa, Gospodarki Przestrzennej, Rolnictwa
i Ochrony Środowiska należy:
1) gospodarowanie i zarządzanie komunalnymi gruntami zabudowanymi
i przeznaczonymi w planach zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę, w tym
ich zbywanie, oddawanie w użytkowanie wieczyste, użytkowanie, dzierżawę,
użyczenie i w zarząd,
2) przygotowywanie projektów uchwał w sprawie cen i opłat za grunty, budynki, lokale
i urządzenia,
3) organizowanie przetargów na nieruchomości komunalne,
4) wykonywanie czynności technicznych i formalnych związanych z nabywaniem nieruchomości niezbędnych dla realizacji zadań Gminy,
5) prowadzenie spraw z zakresu komunalizacji,
6) prowadzenie ewidencji mienia komunalnego,
7) tworzenie zasobów gruntów na cele zabudowy,
8) prowadzenie zarządu nieruchomościami wspólnymi,
9) prowadzenie procedur podziałów i rozgraniczeń nieruchomości,
10) nadzorowanie administrowaniem lokalami mieszkalnymi i związanych z nimi
lokalami użytkowymi,
11) prowadzenie spraw z zakresu ochrony gruntów rolnych i leśnych,
12) współpraca z Agencją Nieruchomości Rolnych w zakresie gospodarki gruntami,
13) nadzór nad prowadzeniem spraw z zakresu ustawy o najmie lokali mieszkalnych
i dodatkach mieszkaniowych,
14) usuwanie skutków samowoli lokalowej,
15) przygotowywanie projektów uchwał w sprawie czynszów regulowanych,
16) przygotowywanie materiałów do studium uwarunkowań i kierunków
zagospodarowania przestrzennego Gminy oraz do sporządzania
projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
17) koordynacja i obsługa działań związanych z uzgodnieniami projektu miejscowego
planu oraz wprowadzaniem zadań rządowych do planu Gminy,
18) przechowywanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz
wydawanie wypisów, wyrysów i zaświadczeń,
19) ocena zmian w zagospodarowaniu przestrzennym Gminy i przygotowywanie
wyników tej oceny oraz analiza wniosków w sprawach sporządzenia lub zmian
miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
20) prowadzenie spraw związanych z ustalaniem warunków zabudowy,
21) współpraca z Powiatowym Inspektorem Sanitarnym oraz innymi instytucjami
działającymi na rzecz ochrony środowiska,
22) przygotowywanie decyzji celu publicznego i decyzji o środowiskowych
uwarunkowaniach,
23) wydawanie decyzji dotyczących opłat planistycznych i adiacenckich wynikających z
podziału nieruchomości,
24) prowadzenie spraw dotyczących cmentarzy oraz miejsc pamięci narodowej,
25) prowadzenie spraw z zakresu łowiectwa,
26) współpraca ze służbą weterynaryjną w zakresie zwalczania zakaźnych chorób
zwierzęcych,
27) współpraca z Inspekcją Weterynaryjną i innymi organizacjami zajmującymi się
ochroną zwierząt,
28) wydawanie zezwoleń na posiadanie psów ras agresywnych,
29) współdziałanie ze służbą kwarantanny i ochrony roślin w zakresie zwalczania
chwastów, chorób i szkodników,
30) współpraca ze służbami doradczymi w zakresie kształcenia i wdrażania nowych
rozwiązań w rolnictwie,
31) organizacja spisów rolnych,
32) wydawanie zezwoleń na usunięcie drzew lub krzewów z terenu nieruchomości
niestanowiących własności gminy i niebędących lasem,
33) wymierzanie kar za samowolne usuwanie drzew i krzewów,
34) ustanawianie parku wiejskiego, określenie jego granic oraz sposobu wykonywania
ochrony,
35) współpraca z KRUS w zakresie ubezpieczenia społecznego rolników,
36) prowadzenie spraw z zakresu geologii i górnictwa,
37) prowadzenie spraw związanych z zabezpieczeniem realizacji zadań gminy w zakresie
rozwiązywania problemów bezpańskich zwierząt,
38) współdziałanie w pozyskiwaniu środków na rozwój rolnictwa,
39) realizacja zadań gminy wynikających z ustawy – Prawo ochrony środowiska,
40) realizacja zadań gminy wynikających z ustawy o odpadach,
41) prowadzenie i sprawowanie nadzoru nad działaniami z zakresu utrzymania czystości
i porządku na terenie gminy,
42) realizacja zadań gminy wynikających z ustawy – Prawo wodne w zakresie gospodarki
wodnej,
43) realizacja zadań wynikających z przepisów o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę
i zbiorowym odprowadzaniu ścieków,
44) realizacja zadań z zakresu ustawy o ochronie przyrody,
45) wydawanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację
przedsięwzięcia,
46) nadzór i współpraca z przedsiębiorstwami w zakresie wywozu i utylizacji odpadów
stałych i płynnych,
47) prowadzenie zadań z zakresu ochrony roślin,
48) przeprowadzanie kontroli przestrzegania przepisów z zakresu ochrony środowiska,
49) prowadzenie spraw z zakresu ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego,
50) potwierdzenie okresów pracy w rolnictwie do pracowniczego stażu pracy,
51) prowadzenie spraw związanych ze zwrotem części podatku akcyzowego zawartego
w cenie oleju napędowego.
§ 22
Zespół ds Inwestycji, Rozwoju Lokalnego i Zamówień Publicznych
Do zadań i kompetencji Zespołu ds Inwestycji, Rozwoju Lokalnego i Zamówień Publicznych należy:
1) prowadzenie inwestycji Gminy,
2) prowadzenie spraw dotyczących urządzeń wodociągowych, oczyszczalni ścieków,
kanalizacji, wysypisk i wylewisk, odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię
elektryczną, zaopatrzenia w gaz, transportu zbiorowego,
3) współtworzenie programów przewidzianych przepisami prawa w zakresie zaopatrzenia
w energię elektryczną, gaz i paliwa płynne,
4) prowadzenie spraw dotyczących budowy, modernizacji, utrzymania i odnawiania dróg
gminnych i mostów,
5) zarządzanie drogami gminnymi,
6) budowa i utrzymanie wiat przystankowych,
7) monitoring możliwości pozyskiwania funduszy strukturalnych oraz innych
zewnętrznych funduszy na zadania Gminy,
8) koordynacja polegająca na stałej współpracy ze wszystkimi jednostkami
organizacyjnymi gminy, Referatami, Zespołami i stanowiskami Urzędu w zakresie
przygotowywania SIWZ i wszelkich innych dokumentów niezbędnych do prawidłowego
przeprowadzenia zamówienia publicznego,
9) opracowanie rocznego planu zamówień publicznych,
10) monitorowanie rozwiązań z zakresu zamówień publicznych stosowanych w Unii
Europejskiej i koniecznego zastosowania ich w pracach jednostek gminnych,
11) opracowywanie stosownych regulaminów i wytycznych w zakresie zamówień
publicznych,
12) czynności związane z możliwością pozyskania przez Gminę zewnętrznych środków
finansowych,
13) stały monitoring programów Unii Europejskiej, sposobu ich realizacji w Polsce oraz
efektywnych możliwości ich pozyskiwania,
14) koordynowanie prac związanych z przygotowywaniem strategii rozwoju Gminy,
15) prowadzenie studiów i diagnozowanie procesów rozwoju Gminy,
16) monitoring możliwości pozyskiwania środków zewnętrznych w ramach funduszy
strukturalnych, programów sektorowych i wszelkich innych źródeł pomocowych.
§ 23
Zespół Oświaty, Kultury, Sportu, Ochrony Zdrowia i Spraw Społecznych
Do zadań i kompetencji Zespołu Oświaty, Kultury, Sportu, Ochrony Zdrowia
i Spraw Społecznych należy:
1) przygotowywanie propozycji dotyczących sieci szkół podstawowych, gimnazjów
i przedszkoli,
2) udział w pracach nad przygotowywaniem projektów organizacyjnych szkół
podstawowych, gimnazjów i przedszkoli,
3) organizacja bezpłatnego transportu dzieci do i ze szkoły, refundacja kosztów dowozu
dzieci niepełnosprawnych, zapewnienie opieki w czasie dowozu,
5) organizowanie konkursów na stanowiska dyrektora szkoły, placówek oświatowych oraz
przygotowywanie materiałów niezbędnych do podjęcia zarządzenia Wójta
o powierzeniu funkcji bez konkursu,
6) przeprowadzanie postępowania w sprawie nadania stopnia awansu zawodowego
nauczycieli,
7) przygotowywanie oceny pracy dyrektorów placówek oświatowych,
8) przygotowywanie projektu budżetu w części dotyczącej oświaty, kultury i sportu,
9) współpraca z organem sprawującym nadzór pedagogiczny,
10) współpraca ze związkami zawodowymi.
11) współpraca z dyrektorami w zakresie stosunku pracy pracowników oświaty,
12) współpraca ze Skarbnikiem w zakresie bieżącej oceny realizacji budżetu w części
dotyczącej oświaty, kultury sportu i świetlic wiejskich,
13) realizacja na obszarze Gminy zadań wynikających z przepisów w dziedzinie kultury
i sztuki oraz kultury fizycznej sportu w tym place zabaw,
14) organizowanie imprez kulturalnych i sportowych,
15) realizowanie zadań związanych z budową i utrzymaniem urządzeń sportowych
i rekreacyjnych,
16) współdziałanie w rozwoju kultury fizycznej ze stowarzyszeniami, klubami i innymi
organizacjami oraz udzielanie im pomocy w realizacji zadań,
17) koordynacja działań związanych z możliwością pozyskiwania funduszy zewnętrznych
grantów oraz realizacji programów pomocowych przez Zespół i placówki oświatowe,
18) rozliczanie dotacji,
19) monitorowanie spełniania obowiązku szkolnego i obowiązku nauki,
20) udzielanie pomocy materialnej dla uczniów i słuchaczy w formie stypendium oraz
zasiłków szkolnych,
21) przydzielanie stypendium za wyniki w nauce i osiągnięcia sportowe,
22) prowadzenie sprawozdawczości statystycznej,
23) sporządzanie sprawozdań do Kuratorium Oświaty i Ministerstwa Edukacji Narodowej,
Urzędu Marszałkowskiego,
24) koordynacja i nadzór nad Systemem Informacji Oświatowej,
25) przydzielanie godzin nauczania indywidualnego, godzin wspomagania
wczesnoszkolnego oraz zajęć rewalidacyjno- wychowawczych,
26) prowadzenie dokumentacji związanej z dofinansowaniem kosztów kształcenia
młodocianych pracowników,
27) prowadzenie i rozliczanie dotacji dla placówek niepublicznych,
28) prowadzenie spraw związanych z ewidencją działalności gospodarczej:
a) prowadzenie całokształtu spraw związanych z rejestracją działalności gospodarczej
oraz pomoc osobom zainteresowanym w tym zakresie,
b) prowadzenie spraw z zakresu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów
alkoholowych,
c) przygotowywanie projektów uchwał dotyczących czasu pracy placówek handlowych,
usługowych i gastronomicznych,
d) opiniowanie wniosków dotyczących przedsięwzięć gospodarczych,
29) prowadzenie spraw zgodnie z uchwałami Rady , zarządzeniami Wójta i Regulaminem
związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów uzależnień,
30) przygotowanie wspólnie z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych i przedkładanie Wójtowi i Radzie,
a) projektu gminnych programów: profilaktyki i rozwiązywania problemów
alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii,
b) projektów preliminarza wykonania gminnego programu przeciwdziałania
i rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii,
c) sprawozdania z realizacji gminnych programów tj:. rozwiązywania problemów
narkomanii,alkoholowych i przeciwdziałania im,
31) ogłaszanie i prowadzenie konkursu ofert na wykonanie poszczególnych zadań w
ramach gminnych programów,
32) bieżąca koordynacja zadań wynikających z gminnych programów,
33) współpraca z instytucjami, organizacjami społecznymi, kościołami i związkami
wyznaniowymi w celu realizacji zadań wynikających z profilaktyki uzależnień
i promowania zdrowego stylu życia,
34) współdziałanie z placówkami służby zdrowia, a w szczególności z lekarzami
i terapeutami pracującymi w poradni leczenia uzależnień,
35) współpraca z obsługą finansową w zakresie realizacji działu - ochrona zdrowia,
rozdziałów: przeciwdziałanie alkoholizmowi i przeciwdziałanie narkomanii,
36) branie udziału w naradach i szkoleniach organizowanych przez Pełnomocnika,
37) wdrażanie i propagowanie na terenie Gminy ogólnopolskich i regionalnych
kampanii edukacyjnych,
38) udział w posiedzeniach Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
39) bieżąca ewaluacja i wprowadzenie lokalnych inicjatyw z dziedziny profilaktyki
i rozwiązywania problemów uzależnień,
40) prowadzenie spraw wynikających z ustawy o zakładach opieki zdrowotnej,
41) realizacja zadań związanych z promocją zdrowia na terenie Gminy,
42) współpraca z instytucjami pomocy społecznej, rynku pracy oraz innymi instytucjami
w zakresie rozwiązywania problemów społecznych.
§ 24
Urząd Stanu Cywilnego
Do zadań Urzędu Stanu Cywilnego należy:
1. Prowadzenie spraw wynikających z przepisów prawa o aktach stanu cywilnego
oraz kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, a w szczególności dot. narodzin, małżeństwa oraz zgonu obywateli.
2. Wydawanie dokumentów tożsamości.
3. Prowadzenie archiwum USC.
4. Organizacja jubileuszy 50-lecia pożycia małżeńskiego.
5. Prowadzenie spraw związanych z ewidencją ludności:
1) prowadzenie ewidencji ludności,
2) przyjmowanie wniosków i wydawanie dowodów osobistych,
3) wysyłanie wniosków o nadanie numeru PESEL za pośrednictwem portalu PIA,
4) prowadzenie archiwum wydanych dowodów osobistych,
5) wydawanie decyzji w sprawach ewidencji ludności i dowodów osobistych.
6. Prowadzenie spraw wynikających z przepisów o zgromadzeniach i zbiórkach
publicznych.
7. Wydawanie zezwoleń na przeprowadzenie imprez masowych.
8. Prowadzenie rejestru wyborców i jego bieżąca aktualizacja.
9. Udział w przygotowaniu i przeprowadzeniu wyborów i referendów.
10. Sporządzanie wykazów dzieci dla poszczególnych obwodów szkolnych.
§ 25
Zespół Radców Prawnych
Do zakresu działania Zespołu Radców Prawnych należy:
obsługa prawna Urzędu w oparciu o Regulamin obsługi prawnej, który stanowi załącznik nr 2 do niniejszego Regulaminu.
§ 26
Samodzielne stanowisko do spraw obronnych i zarządzania kryzysowego
Do zakresu działania Samodzielnego stanowiska do spraw obronnych i zarządzania kryzysowego należy:
1) monitorowanie zagrożeń i występujących klęsk żywiołowych oraz prognozowanie
rozwoju sytuacji,
2) opracowanie i aktualizowanie planów zarządzania kryzysowego obejmujących fazy
zapobiegania, przygotowania, zarządzania i odbudowy,
3) realizowanie procedur i programów reagowania w czasie stanu zagrożenia lub klęski
żywiołowej,
4) planowane wsparcia organów kierujących działających na różnym szczeblu
administracyjnym,
5) opracowanie planu ochrony Urzędu i nadzorowanie jego realizacji,
6) planowanie i realizacja spraw z zakresu obrony cywilnej Gminy,
7) organizowanie przeciwdziałania zagrożeniom nadzwyczajnym i ich skutkom,
8) tworzenie formacji obrony cywilnej,
9) współdziałanie z organami wojskowymi,
10) rejestracja przedpoborowych,
11) udział w przeprowadzeniu kwalifikacji wojskowej,
12) przygotowywanie decyzji o konieczności sprawowania bezpośredniej opieki nad
członkiem rodziny,
13) realizacja zadań gminy z zakresu ochrony przeciwpożarowej,
14) zapewnienie ochotniczym strażom pożarnym warunków do ich
funkcjonowania,przygotowanie warunków umożliwiających koordynację pomocy,
15) przygotowanie warunków umożliwiających koordynację pomocy humanitarnej,
16) realizowanie polityki informacyjnej związanej z przygotowaniem i stanem klęski
żywiołowej,
17) organizacja narad Zespołu Zarządzania Kryzysowego oraz prowadzenie bieżącej
dokumentacji jego pracy,
18) ścisła współpraca z Powiatowym Centrum Zarządzania Kryzysowego, Państwową
Strażą Pożarną, jednostkami Wojska Polskiego i Powiatowej Policji,
19) monitoring możliwości pozyskania funduszy zewnętrznych na działania związane z
ochroną przeciwpożarową , obroną cywilną, obronnością, bezpieczeństwem
publicznym i zarządzaniem kryzysowym,
20) opracowanie i aktualizacja planu ochrony zabytków, planu ochrony przed powodzią,
21) prowadzenie magazynu przeciwpowodziowego oraz obrony cywilnej.
§ 27
Pion ochrony
Do zakresu działania Pionu ochrony należy:
1) prowadzenie kancelarii tajnej Gminy,
2) zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym ich ochrony fizycznej,
3) zapewnienie ochrony systemów i sieci teleinformatycznych, w których są wytwarzane,
przetwarzane, przechowywane lub przekazywane informacje niejawne,
4) kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzeganie przepisów o ochronie
informacji niejawnych,
5) okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów niejawnych,
6) opracowywanie planu ochrony informacji niejawnych w Urzędzie i nadzorowanie jego
realizacji,
7) szkolenie pracowników Urzędu w zakresie informacji niejawnych,
8) przeprowadzanie postępowań sprawdzających i wydawanie poświadczeń bezpieczeństwa
pracownikom Urzędu, których stanowiska wiążą się z dostępem do informacji
niejawnych,
9) współpraca w zakresie ochrony informacji niejawnych z właściwymi służbami ochrony
państwa.
§ 28
Doradca
Do zakresu działania Doradcy należy wykonywanie funkcji doradczych w odniesieniu do organizacji i funkcjonowania Gminy i Urzędu.
§ 29
Prowadzenie spraw z zakresu administracji publicznej może być powierzona na podstawie uchwały Rady organom wykonawczym gminnych jednostek organizacyjnych określonych
w statucie Gminy oraz organom gminnych jednostek pomocniczych.
VI. ZASADY I TRYB FUNKCJONOWANIA URZĘDU
§ 30
1. Kierownicy Referatów odpowiedzialni są przed Wójtem za sprawne i zgodne
z prawem funkcjonowanie Referatu.
2. Kierownicy Referatów pełnią nadzór nad wypełnianiem obowiązków służbowych przez podległych pracowników.
3. W przypadku, gdy kierujący Referatem, nie może pełnić swych obowiązków z powodu urlopu, choroby lub innych przyczyn, zastępuje go wyznaczony przez niego pracownik.
§ 31
Zasady i tryb postępowania ze sprawami wniesionymi do Urzędu, regulują Kodeks Postępowania Administracyjnego, Instrukcja Kancelaryjna oraz przepisy szczególne dotyczące prowadzenia określonych spraw.
§ 32
Zasady i tryb funkcjonowania Urzędu ściśle określone są w Regulaminie Pracy Urzędu,
ogłaszanym przez Wójta w drodze odrębnego zarządzenia.
VII. ZAKRES UPOWAŻNIEŃ UDZIELONYCH PRACOWNIKOM DO ZAŁATWIANIA SPRAW
§ 33
Pisma i delegacje wychodzące z Urzędu podpisuje Wójt lub osoba upoważniona.
§ 34
Wójt może udzielić kierownikowi Referatu lub pracownikowi pełnomocnictwa
do wydawania decyzji administracyjnych lub pełnomocnictw do jednorazowych czynności. Pełnomocnictwo winno być udzielone na piśmie.
§ 35
Uprawnienia i obowiązki radcy prawnego w zakresie obsługi prawnej określa ustawa
z dnia 16 lipca 1982 roku o radcach prawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 10, poz. 65 z późn. zm.)
VIII. ZASADY I TRYB POSTĘPOWANIA PRZY OPRACOWYWANIU
I WYDAWANIU AKTÓW PRAWNYCH
§ 36
Akty prawne powszechnie obowiązujące wydają:
1) Rada - w formie uchwał, w sprawach określonych przepisami prawa i Statutem Gminy,
2) Wójt - w formie zarządzeń porządkowych w przypadkach określonych
w art. 41 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 roku.
§ 37
1.Wójtowiprzysługuje prawo wydania zarządzeń w celu wykonania uchwał Rady oraz innych zadań wynikających z przepisów prawa.
2.Wójtpodejmuje czynności w sprawach nie cierpiących zwłoki, związanych
z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego.
3. Wójt wydaje wewnętrzne akty prawne w formie okólników i zarządzeń wewnętrznych. Okólniki i zarządzenia wewnętrzne nie posiadają mocy przepisów gminnych.
§ 38
1. Projekt aktu prawnego opracowuje pracownik Referatu, Zespołu lub Samodzielny pracownik zgodnie ze swoim zakresem działania i przekazuje do zaopiniowania zgodnie z przepisami prawa i Statutem Gminy.
2. Projekt aktu prawnego wymaga zaopiniowania przez radcę prawnego.
§ 39
Przepisy (uchwały, zarządzenia) ogłasza się przez rozplakatowanie na tablicy ogłoszeń Urzędu , opublikowanie w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu lub w inny sposób zwyczajowo przyjęty.
§ 40
1. Zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego określa ustawa z 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych
(Dz. U. z 2010 r., Nr 17, poz. 95).
2. Urząd prowadzi zbiór przepisów gminnych, dostępnych do powszechnego wglądu
w Referacie Organizacyjnym.
§ 41
Opracowując projekty aktów normatywnych należy stosować zasady techniki prawodawczej, a mianowicie:
1) postanowienia projektu nie mogą być sprzeczne z prawem,
2) projekt nie może zawierać postanowień wykraczających poza granice, upoważnienia ustawowego (delegacji prawnej), a także wkraczać w sferę spraw zastrzeżonych
do kompetencji innych organów,
3) należy unikać zamieszczenia w projekcie postanowień stanowiących powtórzenie przepisów zawartych w innych aktach prawnych wydawanych przez uprawnione organy,
4) układ projektów powinien być przejrzysty, a redakcja jasna, ścisła i zwięzła bez zbytecznych zdań pobocznych oraz zgodna z zasadami pisowni polskiej,
5) w projektach należy unikać używania obcych wyrazów oraz określeń językowych
i zwrotów technicznych nie będących w powszechnym użyciu, jeżeli można posłużyć się określeniem i zwrotem powszechnie stosowanym,
6) zawarte w projektach określenia dotyczące woli pracodawcy powinny być redagowane w formie bezosobowej (np. zarządza się, ustala się, zatwierdza się, orzeka się itp.),
7) dla oznaczenia jednakowych pojęć należy w projektach używać takich samych wyrazów i określeń prawnych, jakie są przyjęte w ustawodawstwie.
§ 42
1. Akty własne wydawane przez Wójta powinny zawierać:
1) oznaczenie (np. zarządzenie, postanowienie, pismo okólne i numer kolejny
w danym roku kalendarzowym),
2) datę podjęcia: dzień, miesiąc (słownie), rok,
3) określenie zakresu przedmiotowego podlegającego regulacji,
4) wskazanie podstawy prawnej (zarządzenie) lub odpowiedniego artykułu
z Regulaminu ,
5) treść regulowanych zagadnień,
6) wskazanie podmiotów odpowiedzialnych za wykonanie i ewentualny termin
wykonania,
7) datę wejścia w życie,
8) ewentualne wskazanie aktów ulegających uchyleniu.
2. Wydanie zarządzenia następuje z inicjatywy danej komórki organizacyjnej Urzędu.
3. Komórka organizacyjna przygotowująca akt prawny po potwierdzeniu i podpisaniu przez Wójta przekazuje jeden egzemplarz do Referatu Organizacyjnego.
IX. OBIEG DOKUMENTÓW W URZĘDZIE
§ 43
Ustala się poniższy tryb obiegu dokumentów w Urzędzie:
1) korespondencja, przesyłki pocztowe oraz pisma wnoszone osobiście przyjmowane
są w Sekretariacie, który przekazuje całość korespondencji do dekretacji dla Wójta,
Z-cy Wójta lub Sekretarza,
2) po zadekretowaniu i zarejestrowaniu pism w „dzienniku podawczym” Sekretariat
przekazuje je zainteresowanym Referatom, Zespołom i Samodzielnym pracownikom -
zgodnie z zakresem działania określonym w Regulaminie,
3) nie dopuszczalne jest przyjmowanie korespondencji bezpośrednio na stanowiskach
pracy z pominięciem Sekretariatu,
4) pod pojęciem „korespondencji” należy rozumieć:
a) pisma przychodzące z zewnątrz,
b) pisma wnoszone przez osoby fizyczne i prawne i inne jednostki organizacyjne,
5) korespondencję dzieli się na:
a) zwykłą,
b) specjalną (pisma procesowe, paczki, listy polecone, ekspresowe, przesyłki
wartościowe),
6) na każdym wpływającym piśmie zamieszcza się na pierwszej stronie (na
korespondencji przekazywanej bez otwierania - na przedniej stronie koperty) pieczątkę
wpływu określającą datę otrzymania, na fakturach i rachunkach pieczątkę wpływu
umieszcza się w górnym rogu drugiej strony faktury,
7) kierownicy Referatów , Zespołów zgłaszają do sekretariatu osoby upoważnione do
odbierania korespondencji,
8) odbierając korespondencję kierownik Referatu lub upoważniony pracownik Referatu,
Zespołu lub Samodzielny pracownik potwierdza jej odbiór w dzienniku podawczym
swoim podpisem,
9) zasady obiegu i rejestracji dokumentów na stanowiskach pracy reguluje instrukcja
kancelaryjna,
10) w Urzędzie stosuje się jednolity rzeczowy wykaz akt,
11) pracownik Sekretariatu na żądanie interesanta składającego pismo potwierdza jego
odbiór na kopii dokumentu.
X. POSTĘPOWANIE Z AKTAMI
§ 44
1. Akta spraw przechowuje się na stanowiskach pracy w Referatach, Zespołach i Samodzielnych stanowiskach oraz archiwum zakładowym.
2. Na stanowiskach pracy przechowuje się akta spraw bieżących, będących w załatwieniu oraz spraw załatwionych w roku kalendarzowym.
3. Akta spraw zakończonych przekazuje się do archiwum zakładowego do 31 marca roku następnego.
XI. TRYB PRZYJMOWANIA, ROZPATRYWANIA I ZAŁATWIANIA
SKARG I WNIOSKÓW
§ 45
1. Wójt przyjmuje obywateli w sprawach skarg i wniosków we wtorki w godz. 11.00 – 16.00 w siedzibie Urzędu.
2. Pracownicy Urzędu przyjmują obywateli w sprawach skarg i wniosków w godzinach
od 7.30 do 15.30 , w dniach urzędowania.
§ 46
Pracownik przyjmujący obywateli w ramach skarg i wniosków sporządza protokół
przyjęcia zawierający:
1) datę przyjęcia,
2) imię, nazwisko i adres składającego,
3) zwięzłe określenie sprawy,
4) imię i nazwisko przyjmującego,
5) podpis składającego.
§ 47
Rejestr skarg i wniosków prowadzi Referat Organizacyjny.
§ 48
1. Urząd stosuje typowe rejestry skarg i wniosków oznaczając poszczególne rodzaje
spraw symbolami:
S - skarga,
W - wniosek.
2. Skargi i wnioski wnoszone przez senatorów, posłów i radnych opatruje się
dodatkowo literą: „s”, „p” lub „r”.
§ 49
1. Skargi składane na działalność poszczególnych pracowników rozpatruje Wójt.
2. Pozostałe skargi załatwiane są zgodnie z art. 229 Kodeksu postępowania
administracyjnego.
§ 50
Załatwianie wniosków kierowanych do Urzędu odbywa się zgodnie z art. art. 241 –
247 Kodeksu postępowania administracyjnego.
§ 51
Przyjmowanie, rozpatrywanie i rejestrowanie skarg i wniosków koordynuje Referat Organizacyjny, który:
1) czuwa nad terminowym rozpatrywaniem skarg i wniosków oraz udzielaniem odpowiedzi,
2) udziela obywatelom zgłaszającym się w sprawach skarg i wniosków niezbędnych informacji o toku załatwiania sprawy, kieruje obywatela do właściwego Referatu, Zespołu, Samodzielnego stanowiska lub organizuje przyjęcie obywateli przez Wójta,
3) prowadzi kontrolę przyjmowania, ewidencjonowania i rozpatrywania skarg
i wniosków w poszczególnych komórkach,
4) opracowuje okresowe analizy rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków.
§ 52
Kierownicy Referatów odpowiedzialni są za:
1) wszechstronne wyjaśnienia i terminowe załatwianie skarg i wniosków,
2) niezwłoczne przekazywanie Referatowi Organizacyjnemu wyjaśnień oraz dokumentacji niezbędnych do rozpatrzenia skarg i wniosków.
§ 53
1. Kontrolę i nadzór w zakresie organizacji przygotowania, rozpatrywania i załatwiania
skarg i wniosków sprawuje Sekretarz.
2. Kierownicy Referatów, Zespołów, Samodzielne stanowiska zgłoszone skargi i wnioski są
zobowiązani rozpatrzyć i załatwić z należytą starannością, wnikliwie i
terminowo zgodnie z zasadami określonymi w KPA oraz przepisach określających
organizację przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków.
3. Kierownicy oraz samodzielni pracownicy zobowiązani są przyjmować poza
kolejnością:
1) posłów i senatorów RP,
2) radnych Rady Gminy w Smołdzinie i radnych Powiatu Słupskiego wyłącznie w
sprawach wynikających z wypełniania mandatu Radnego,
3) osoby niepełnosprawne.
XII. ORGANIZOWANIE DZIAŁALNOŚCI KONTROLNEJ
§ 54
Celem kontroli jest zapewnienie w szczególności:
1) zgodności działalności z przepisami prawa oraz z procedurami wewnętrznymi,
2) skuteczności i efektywności działania,
3) wiarygodności sprawozdań,
4) ochrony zasobów,
5) przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania,
6) efektywności i skuteczności przepływu informacji,
7)zarządzania ryzykiem.
§ 55
1. System kontroli obejmuje kontrolę zewnętrzną i wewnętrzną.
2. Kontrolę zewnętrzną i wewnętrzną sprawowaną przez Wójta, wykonują:
1) Zastępca Wójta,
2) Sekretarz ,
3) Skarbnik ,
4) kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych,
5) kierownicy komórek organizacyjnych Urzędu, zgodnie z właściwością,
6) pracownicy Urzędu na polecenie osób wymienionych w pkt. 1, 2 i 3, po pisemnym
upoważnieniu przez Wójta lub wyznaczonego przez niego pracownika,
7) pracownik ds. kontroli, po pisemnym upoważnieniu przez Wójta lub wyznaczonego
przez niego pracownika,
8) podmioty zewnętrzne /również osoby fizyczne/ na zasadzie zawarcia umowy cywilno –
prawnej, upoważnione do tego przez Wójta, które zawodowo prowadzą działalność
kontrolną.
§ 56
Działalność kontrolna jest prowadzona na podstawie Regulaminu kontroli zarządczej.
XIII. ZASADY UDZIELANIA PEŁNOMOCNICTW
§ 57
1. Z wnioskami o udzielenie upoważnień do wydawania decyzji administracyjnych w
indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej oraz do składania
oświadczeń woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem mogą występować:
1) Zastępca Wójta, Sekretarz, Skarbnik,
2) Kierownicy Referatów,
3) Dyrektorzy, kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy.
2. Wnioski, o których mowa w ust. 1 składane są w formie pisemnej do Wójta.
3. Projekty upoważnień opracowuje Referat Organizacyjny.
§ 58
Rejestr upoważnień do wydawania decyzji administracyjnych, w indywidualnych sprawach
z zakresu administracji publicznej oraz upoważnień do składania oświadczeń woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem prowadzi Referat Organizacyjny.
XIV. ZASADY PODPISYWANIA PISM
§ 59
Wójt podpisuje:
1) zarządzenia, regulaminy i okólniki wewnętrzne,
2) pisma związane z reprezentowaniem Gminy na zewnątrz,
3) pisma zawierające oświadczenia woli w zakresie zarządu mieniem Gminy,
4) odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące kierowników Referatów,Zespołów
samodzielnych pracowników,
5) decyzje z zakresu administracji publicznej, do których wydawania w jego imieniu
nie upoważnił pracowników Urzędu,
6) pełnomocnictwa i upoważnienia do działania w jego imieniu, w tym pisma
wyznaczające osoby uprawnione do podejmowania czynności z zakresu prawa pracy
wobec pracowników Urzędu,
8) pismo zawierające oświadczenia woli Urzędu jako pracodawcy,
9) pełnomocnictwa do reprezentowania Gminy przed sądami i organami administracji
publicznej,
10) odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych,
11) pisma zawierające odpowiedzi na postulaty mieszkańców, zgłaszane za
pośrednictwem radnych,
12) inne pisma, jeśli ich podpisywanie Wójt zastrzegł dla siebie.
§ 60
Zastępca Wójta, Sekretarz i Skarbnik podpisują pisma pozostające w zakresie ich zadań, niezastrzeżone do podpisu Wójta.
§ 61
Zastępca Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego podpisuje pisma pozostające w zakresie jego działania.
§ 62
Kierownicy Referatów podpisują:
1. Pisma związane z zakresem działania Referatów, niezastrzeżone do podpisu Wójta,
2. Decyzje administracyjne oraz pisma w sprawach, do załatwienia których zostali upoważnieni przez Wójta.
§ 63
Pracownicy przygotowujący projekty pism, w tym decyzji administracyjnych parafują swoim podpisem, umieszczonym na końcu tekstu projektu z lewej strony.
§ 64
Projekty uchwał winny być parafowane przez pracownika oraz jego bezpośredniego przełożonego podpisem, umieszczonym na końcu tekstu projektu z lewej strony.
XV. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 65
1. Kierownik Referatu jest bezpośrednim przełożonym pracowników zatrudnionych
w Referacie.
2. Kierownik Referatu ponosi odpowiedzialność za prawidłową organizację pracy
w Referacie, porządek, dyscyplinę pracy oraz doskonalenie zawodowe pracowników.
3. Wójt może wydać szczegółowe zalecenia wewnętrzne dotyczące sposobu realizowania postanowień niniejszego Regulaminu.
4. Kierownicy Referatów obowiązani są zapoznać nowo przyjętych pracowników
ze Statutem Gminy oraz z:
1) Regulaminem Organizacyjnym Urzędu,
2) przepisami dotyczącymi zasad i form postępowania z dokumentami niejawnymi,
3) instrukcją kancelaryjną.
5. Oświadczenie o przyjęciu do wiadomości i przestrzeganiu przepisów, o których mowa, dołącza się do akt osobowych pracownika.
6. Zmiany Regulaminu następują w trybie określonym dla jego uchwalenia.
§ 66
Niniejszy Regulamin wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Załączniki do pobrania
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|---|---|---|
ZaA A cznik Nr 1 do Regulaminu Organizacyjnego.odg (ODG, 17.81Kb) | 2011-10-26 14:20:41 | 329 | |
ZaA A cznik Nr 2 do Regulaminu Organizacyjnego.odt (ODT, 20.88Kb) | 2011-10-26 14:20:41 | 333 |
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Janusz Dzierzba Data wytworzenia:
21 paź 2011
Osoba dodająca informacje
Agnieszka Hrywniak Data publikacji:
26 paź 2011, godz. 14:20
Osoba aktualizująca informacje
Agnieszka Hrywniak Data aktualizacji:
26 paź 2011, godz. 14:25